Klachtencommissie en -regeling


Achtergrond

Klachtenbeleid

Jaarverslag

Klankbordfunctie

Trainingen

Versterking

Communicatie

Als onderdeel van het PSA-beleid moeten bedrijven hun werknemers de mogelijkheid bieden een klacht in te dienen bij een klachtencommissie. Een klachtenregeling beschrijft wat de procedures zijn wanneer er geklaagd wordt over ongewenst gedrag: wie, wanneer, waar en hoe kan klagen. 

Heeft jouw organisatie nog geen klachtenregeling of is deze aan herziening toe? Wij helpen bij het opstellen of herzien van de (interne) klachtenregeling, zodat die voldoet aan alle vereisten.

Ook kunnen wij ondersteunen bij de samenstelling en de benoeming van de leden van de klachtencommissie. Klik hier voor meer informatie.

Organisaties die willen leren van hun klachten, kunnen daarvoor doelstellingen formuleren in hun klachtenbeleid. Ambities kunnen op verschillende terreinen liggen. Bijvoorbeeld het klantgericht afhandelen van klachten, het ontwikkelen van een laagdrempelige mogelijkheid voor het indienen van klachten of het terugdringen van klachten. Wij helpen u graag bij het ontwikkelen van een op maat gesneden klachtenbeleid voor uw organisatie.

Elke organisatie doet er goed aan een Jaarverslag Klachten op te stellen. In zo’n jaarverslag staat hoeveel en welk soort klachten er zijn binnengekomen en afgedaan. Naast alle cijfers staat er een toelichting in het jaarverslag en een overzicht van de ondernomen verbeteractiviteiten. Wij kunnen voor u een (geanonimiseerd) jaarverslag opstellen. Desgewenst kunnen wij ook een publieksversie voor u maken.

Wij beschikken over een helpdesk, die bereikbaar is voor het stellen van algemene en meer complexe vragen over klachtrecht en klachtenmanagement.  

Wij bieden trainingen voor klachtenfunctionarissen en voor leden van klachtencommissies. In deze trainingen behandelen we de ins en outs van het klachtrecht en doorlopen we de klachtenprocedure. Bekijk hier het volledige cursusaanbod op dit gebied. 

Wij bieden versterking aan organisaties door het vormen van een externe klachtencommissie of het leveren van één of meerdere leden die zitting nemen in de interne klachtencommissie. Met onze expertise en ervaring weet u zeker dat uw werknemers toegang hebben tot een gedegen klachtencommissie. Ook kunnen wij u ondersteunen bij de samenstelling en de benoeming van de leden van uw eigen klachtencommissie. Klik hier voor meer informatie.

Het is van belang dat medewerkers op de hoogte zijn van de klachtenregeling en weten waar ze terechtkunnen met hun klacht. Wij helpen om de klachtenregeling bij hen onder de aandacht te brengen. Dat doen we door heldere teksten voor uw website te maken waarin de klachtenregeling wordt uitgelegd. Daarnaast helpen we u met andere communicatiemiddelen om de regeling onder de aandacht te brengen. Klik hier voor meer informatie.