Advies


Advies

PSA-beleid

Vertrouwens-personen

Klachten-commissie

Meldregeling

Meer informatie

Om compliant te zijn met verschillende wet- en regelgeving komt er veel op organisaties af.

Bij Compliance Insights Academy zijn we toegewijd aan het bieden van hoogwaardige diensten op het gebied van compliance, integriteit en risicobeheer. We begrijpen dat organisaties te maken hebben met complexe uitdagingen en bieden uitgebreide ondersteuning bij het ontwikkelen en implementeren van compliancebeleid en -procedures.

Van het formuleren van PSA-beleid, het opzetten van klokkenluidersprocedures (en bijbehorend onderzoeksprotocol) tot het inzetten van vertrouwenspersonen en het samenstellen van klachtencommissies, wij staan garant voor een gedegen aanpak.

Vertrouw op onze expertise om uw organisatie compliant te maken en te houden, zodat je met vertrouwen kunt opereren in een steeds veranderende regelgevende omgeving.

Steeds meer organisaties hechten aan effectief beleid met betrekking tot psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Het opzetten en handhaven van een actief PSA-beleid omvat verschillende aspecten en vereist zorgvuldigheid naast kennis van juridische kaders en menselijke interacties.

Een beleid dat zich richt op een veilige en aangename werkomgeving biedt organisaties talrijke voordelen, zoals meer werkplezier, hogere productiviteit, minder personeelsverloop, lager ziekteverzuim en verminderde personeelskosten. Uiteindelijk hebben naast medewerkers zelf ook organisaties hier dus baat bij.

Wij adviseren, ondersteunen en faciliteren organisaties op alle gebieden met betrekking tot sociale veiligheid en integer gedrag.

We helpen met het opstellen of evalueren van PSA-beleid en zorgen voor implementatie in de organisatie.

Daarnaast adviseren we organisaties over de inzet van interne en externe vertrouwenspersonen. We helpen bij het identificeren van geschikte kandidaten voor deze belangrijke rol en ondersteunen bij het opzetten van een effectief vertrouwenspersoon systeem.

Door de juiste vertrouwenspersonen aan te stellen, die goed opgeleid zijn en over de juiste vaardigheden beschikken, kunnen organisaties een veilige omgeving creëren waar werknemers terecht kunnen met hun zorgen.

Een ander aspect waarover we adviseren, is het samenstellen van een klachtencommissie en het opstellen van een klachtenregeling. We begeleiden organisaties bij het vormen van klachtencommissies en bieden hen de benodigde handvaten om onafhankelijk en objectief klachten te kunnen onderzoeken en behandelen.

Daarnaast helpen we bij het ontwikkelen van heldere klachtenregelingen die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Door een gestructureerde aanpak van klachtenbehandeling kunnen organisaties klachten op een eerlijke en consistente manier afhandelen, waardoor het vertrouwen van werknemers in de organisatie wordt versterkt.

Met de inwerkingtreding van de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk) zijn veel organisaties verplicht of zullen zij verplicht worden om een regeling te hebben die beschrijft hoe werknemers en andere betrokkenen melding kunnen doen bij een vermoeden van een misstand.

Wij adviseren organisaties bij het opzetten of evalueren van hun speak up procedure, meldregeling, klokkenluidersprocedure en bijbehorend onderzoeksprotocol. Daarnaast ondersteunen we bij de daadwerkelijk implementatie ervan.

Bezoek de daarvoor bestemde webpagina’s voor meer informatie per onderwerp.

Heb je vragen of wil je vrijblijvend van gedachten wisselen over wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen?

Vul het contactformulier of bel ons: 070-450 02 16.

We bespreken graag hoe wij jouw organisatie van binnenuit kunnen versterken.