Dé Dag

van de

Klachtencommissie

  • De niet te missen dag voor leden van klachtencommissies

  • Nuttige kleinschalige workshops

  • Inspirerende keynotes

  • Utrecht Centrum

  • Tal van netwerkgelegenheden

Over deze dag

Kom ook naar deze dag die in het teken staat van het werk van de klachtencommissie. Dit congres wordt door klachtencommissieleden voor klachtencommissieleden georganiseerd. We hebben aan alles gedacht:

We starten met een inspirerende keynote speech. Daarna word je bijgepraat over de laatste ontwikkelingen die het werk van leden van klachtencommissies raken.

Na de koffie is het tijd voor de eerste workshopronde. Na de lunch zijn er nog twee rondes. In totaal kan er gekozen worden uit maar liefst 9 workshops.

We sluiten de dag af met een aangeklede borrel.

Waarom je erbij moet zijn

  • In één dag bijgepraat: Ontvang de nieuwste inzichten en kennis

  • Tal van netwerkgelegenheden: Ontmoet en wissel ervaringen uit met collega’s en experts tijdens de workshops en pauzes

  • Nuttige workshops: Praktische (kleinschalige) sessies die je direct kan toepassen in je dagelijkse werk

  • Inspirerende keynotes

Programma

9.30 uur - Opening keynote speech

Elmira Nijhuis

10.30 uur - Koffiepauze

Wisselen van zaal & koffie

10.50 uur - Workshopronde 1

Kies per ronde uit drie inspirerende workshops.

12.05 uur - Lunchpauze

13.05 uur - Plenair: Keynote

Huub Jaspers - De val van een rector: Hoe een misverstand over een woord compleet uit de hand liep en leidde tot een tragedie.

14.05 uur - Koffiepauze

Wisselen van zaal & koffie

14.20 uur - Workshopronde 2

Kies per ronde uit drie inspirerende workshops.

15.35 uur - Koffiepauze

Wisselen van zaal & koffie

15.50 - Workshopronde 3

Kies per ronde uit drie inspirerende workshops.

17.05 - Afsluiting

Vanaf 17.15 uur - Borrel

De echte afsluiting van deze dag is natuurlijk de borrel. Dé kans om (bij) te praten met jouw mede congresgangers en jouw netwerk te vergroten. Dit onder het genot van een hapje en een drankje.

Workshops

Er zijn maar liefst drie rondes, dus deelnemers kunnen uit 9 verschillende workshops er 3 naar keuze kiezen.

Workshopronde 1

  • Tijdens deze workshop staat het zorgvuldig toepassen van hoor en wederhoor centraal – een essentieel onderdeel van het werk van iedere klachtencommissie. Het beoordelingskader wordt stap voor stap toegelicht en vertaald naar herkenbare situaties uit de praktijk. Aan de hand van voorbeelden en ervaringen krijg je inzicht in wat er goed kan gaan, maar ook in waar het vaak misloopt. Je neemt bovendien concrete tips mee die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse werkzaamheden als lid van een klachtencommissie.

    Spreker: Achmed Baaijens

  • De rol van arbeidsrecht in je rapportage en adviezen
    Wat zijn de juridische kaders en valkuilen bij jouw rapportage? Hoe verhoudt jouw rol zich tot HR en juridische stappen?

    Spreker: nader te bepalen

  • Een goed onderzoeksplan is de basis voor valide en betrouwbaar onderzoek dat bruikbaar is - het voorkomt dat je verdwaalt in details en zorgt dat je aankomt waar je werkelijk naartoe wilt: een veiliger organisatie. Tijdens deze workshop staat Systematisch onderzoeken en systemisch denken centraal. Dit begint niet bij het eerste gesprek, maar bij een goed vooraf doordacht onderzoeksplan. Zonder goede planning krijg je reactief onderzoek dat zich beperkt tot "wat is er gebeurd", terwijl de werkelijke vraag is: "hoe zorgen we dat dit niet meer gebeurt?" Een goed onderzoeksplan bepaalt vooraf welke vragen je stelt, welke methoden je combineert en hoe je van individuele feiten tot organisatieverbeteringen komt.

    Onderzoeker, corporate antropoloog en methodoloog Daphne Deborah Da Ponte biedt praktische handvatten om vooraf de juiste onderzoeksvragen te formuleren, methodes te kiezen en rollen te verdelen. Je ontdekt hoe je patronen herkent achter incidenten, oog houdt voor macht en emotie, en met jouw aanpak de vertaalslag maakt van gegrond of ongegrond naar écht bruikbare aanbevelingen. Voor wie klachten wil onderzoeken met impact – en niet achter de feiten aan wil lopen.

    Spreker: Daphne Deborah Da Ponte

Workshopronde 2

  • Hoe voer je een zorgvuldig en objectief feitenonderzoek uit bij signalen van ongewenst gedrag? In deze interactieve workshop leer je: feiten onderscheiden van aannames, neutrale interviewtechnieken toepassen en valkuilen herkennen.

    We werken met een realistische casus waarin je in groepjes onderzoekt wat er écht bekend is en welke vragen nog openstaan. Ook luisteren we naar een ingesproken interview waarin bewust fouten zitten en jij analyseert wat er misgaat.

    Na afloop herken je bias en tunnelvisie sneller en heb je concrete handvatten om nog zorgvuldiger onderzoek te doen.


    Spreker: Sigrid Segeren

  • Een interactieve sessie waarin je leert herkennen welke aanpak je verder helpt en welke je beter kunt vermijden.

    Spreker: nader bekend te maken

  • De kernfunctie van een klachtencommissie is onderzoek leidend tot een oordeel. Het oordeel, al dan niet voorzien van aanbevelingen, heeft de status van (bindend) advies aan de werkgever/raad van bestuur. Deze komt tot een beslissing en verdere actie. De klachtencommissie dient (binnen de kaders van haar kernfunctie) onafhankelijk en onpartijdig te handelen.

    In de workshop vindt, na benoeming van de centrale uitgangspunten, bespreking van het traject van systematische klachtenbehandeling plaats. In dit traject zijn - na indiening - als fasen te onderscheiden: ontvangst en analyse, onderzoek, oordeelsvorming, uitspraak, vervolg op uitspraak. Per fase zijn concrete stappen uitgewerkt, met inachtneming van de centrale uitgangspunten, en worden hulpmiddelen genoemd.

    Er is ruimte voor bespreking van vragen en/of van dilemmacasussen. Dit laatste gebeurt in kleine buzz-groepjes die een dilemma verkennen, waarna plenaire bespreking volgt. De deelnemers ontvangen het uitgewerkte stappenplan als hand-out.

    Spreker: Marga Timmers

Workshopronde 3

  • Een hoorzitting is een 'middel' dat de klachtencommissie inzet in het kader van haar onderzoek van een klacht.

    In de workshop komen de volgende onderwerpen aan de orde: doeleinden, algemene vereisten, moment, afwegingen bij de vorm (gezamenlijk of gescheiden horen van partijen), voorbereiding door en rolverdeling binnen de commissie, voorbereiding van partijen, inrichting van de communicatie tijdens de hoorzitting, verslaglegging (mede in samenhang met de inrichting van hoor en wederhoor) en afronding (in samenhang met de vervolgstappen ter behandeling van de klacht). Naast de inleiding omvat de workshop korte demo's (inrichting van de ruimte, ontvangst van partijen, opening, procesbewaking, wijze van vragen stellen, afsluiting).

    Ook is er ruimte om (in buzz-groepjes) a.d.h.v. korte casussen de omgang met bepaalde valkuilen en dilemma's tijdens het verloop van een hoorzitting te bespreken.

    De deelnemers ontvangen na afloop een hand-out met aanwijzingen voor voorbereiding en uitvoering van een hoorzitting.

    Spreker: Marga Timmers

  • Hoe voer je een moeilijk gesprek zonder het vertrouwen van de ander te verliezen? Hoe blijf je professioneel én empathisch wanneer emoties hoog oplopen? Tijdens deze interactieve workshop krijg je concrete handvatten om op een respectvolle, zorgvuldige manier te communiceren over gevoelige onderwerpen.

    In gesprekken rondom klachten spelen emoties, belangen en kwetsbaarheid vaak een grote rol. Hoe ga je daarmee om? Hoe creëer je een veilige setting en houd je regie over het gesprek, terwijl je oog houdt voor de ander?

    Onder begeleiding van Seema Ouweneel en met ondersteuning van eentrainingsacteur leer je:

    • hoe je een gesprek zorgvuldig opbouwt, van eerste contact tot afronding,

    • hoe je met emoties omgaat zonder zelf uit balans te raken,

    • hoe je het ‘egomodel’ kunt gebruiken om de ander weer in een constructieve gespreksmodus te brengen,

    • en hoe je lastige situaties oefent in een veilige setting.

    Spreker: Seema Ouweneel

  • Tijdens hoorzittingen kunnen emoties hoog oplopen. Werknemers die zich gehoord willen voelen, laten soms boosheid, verdriet of frustratie zien. Voor klachtenfunctionarissen en commissieleden is het belangrijk om hiermee zorgvuldig om te gaan: hoe creëer je een veilige sfeer waarin ruimte is voor emoties, zonder dat de situatie escaleert of onveilig aanvoelt?

    In deze interactieve workshop van 75 minuten gaan we praktisch aan de slag met het omgaan met emotionele uitbarstingen, weerstand en spanning. U leert signalen vroegtijdig herkennen, professioneel reageren en tegelijkertijd uw eigen grenzen bewaken. Daarbij is er aandacht voor de impact die emoties kunnen hebben op uzelf: wat doet het met u als iemand overstuur raakt en hoe blijft u stevig en empathisch?

    Spreker: Jannie de Jong

Over de sprekers

Onderzoeksjournalist

Huub Jaspers is onderzoeksjournalist en voormalig hoofdredacteur van het VPRO-radioprogramma Argos. Hij maakte spraakmakende series over onder meer grensoverschrijdend gedrag in de wetenschap en werkte mee aan internationale onderzoeksprojecten rond mensenrechten, veiligheid en georganiseerde misdaad.

Huub Jaspers

Zelfstandig consultant

Elmira Nijhuis adviseert over het verhogen van psychologische veiligheid in organisaties en geeft hier lezingen over. Zij is in 2023 gepromoveerd op dit onderwerp. Ze is zelfstandig consultant, gericht op het begeleiden van strategische teams.

Elmira Nijhuis

Seema Ouweneel

Social Safety

Seema Ouweneel ondersteunt organisaties bij het realiseren van een veilige, integere werkomgeving. Dit doet zij door het geven van trainingen, voorlichtingen en het begeleiden van medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen.

Sigrid Segeren

Extern klachtencommissielid

Sigrid heeft ruime ervaring in het hoger onderwijs en sinds 2018 als extern lid van klachtencommissies ongewenste omgangsvormen. Vanuit de wens eerder in het proces te kunnen ondersteunen, volgde zij de opleiding tot vertrouwenspersoon. Zij is gecertificeerd, lid van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen en runt haar eigen praktijk.

Marga Timmers

Directeur van Klachtenmanagement Zorg (KZ)

Marga Timmers is al meer dan veertig jaar actief in klachtrecht en klachtenmanagement in zorg en welzijn. Ze was betrokken bij de ontwikkeling van belangrijke richtlijnen en beroepsprofielen en heeft ruime ervaring als klachtenfunctionaris, opleider, adviseur en voorzitter van klachtencommissies.

Strafrechtadvoaat

Achmed Baaijens heeft ruime ervaring als lid van klachtencommissies, onder andere bij COC Nederland. Daarbij benadrukt hij steeds het belang van zorgvuldig hoor en wederhoor en een evenwichtige behandeling van alle betrokkenen. Zijn achtergrond als strafrechtadvocaat geeft hem daarbij een extra juridische scherpte, die hij meeneemt in de uitoefening van zijn rol.

Achmed Baaijens

Daphne Deborah Da Ponte

Onderzoeker en methodoloog

Daphne heeft een achtergrond in culturele antropologie en werkt als onderzoeker bij Fenix Onderzoek. Zij heeft jarenlange ervaring met het opzetten en uitvoeren van onderzoek, van wetenschappelijk onderzoek tot praktijkgericht klachtonderzoek voor organisaties. 

Vanwege haar expertise in zowel complexe onderzoeksmethoden als klachtonderzoek in de praktijk, kan zij deelnemers ondersteunen bij het formuleren van onderzoeksvragen die leiden tot bruikbare aanbevelingen voor organisatieverbetering.

Jannie de Jong

Directeur Agressietraining.nl

Jannie de Jong, eigenaar van agressietraining.nl, heeft 27 jaar ervaring in het ondersteunen van medewerkers bij grensoverschrijdend gedrag. Haar missie is organisaties weer in balans te brengen en medewerkers weerbaar te maken.

Jannie's toewijding aan veilige werkomgevingen maakt haar een waardevolle partner voor elk bedrijf. Met haar expertise staat ze klaar om teams en medewerkers te begeleiden naar professionele weerbaarheid

Praktische informatie

De dag van de Vertrouwenspersoon wordt gehouden op dinsdag 2 december 2025 van 9.30 - 17.00 uur (met borrel na afloop).

Doelgroep

Deze dag is speciaal bedoeld voor (toekomstige) leden van klachtencommissies, zowel intern als extern.

👥 Kleinschalige setting:
De workshops zijn interactief en vinden plaats in kleine groepen van maximaal 25 deelnemers per ronde.

🎫 Let op: er is ruimte voor maximaal 150 deelnemers aan het congres. Vol = vol.

Locatie

Deze dag wordt gehouden in het centrum van Utrecht, nabij het Centraal Station.

Kosten

De kosten voor deelname aan dit congres bedragen: EUR 450,- (vrijgesteld van BTW) per persoon.

1 + 1 gratis: neem een collega mee!

Neem je collega-klachtencommissielid mee naar het congres en profiteer van onze 1+1 gratis-actie. Zo beleef je het programma samen én kun je ervaringen en inzichten meteen met elkaar delen.

In deze prijs is inbegrepen:

  • Cursusmateriaal (digitale handouts)

  • Consumpties (lunch, koffie, thee, fris, borrel)

  • Bewijs van deelname

  • Borrel na afloop

  • Netwerkmogelijkheden

Wijze van deelname

Aan dit evenement kunt u enkel fysiek deelnemen.

Inschrijven

Wees verzekerd van jouw plekje en schrijf je nu in!

Contact

Heeft u vragen over ons congres?

Vul onderstaand formulier in, dan krijgt u binnen 2 werkdagen reactie.

Uiteraard kunt u ons ook telefonisch bereiken op: 070 - 450 02 16.